Sunday, March 20, 2011

HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA :)

first word i want to say
BEST...
i love that story
5 star i give it to KRU studios


Berdasarkan rekod Box Office pd hari Khamis & semalam, Hikayat Merong Mahawangsa terus meraih kutipan tertinggi berbanding filem-filem lain sekaligus menobatkannya sebagai filem No 1 di pagawam-pawagam Malaysia dari segi penjualan tiket. Terima kasih diatas sokongan semua yg sudah menonton!



Tayangan hari ke-3 Hikayat Merong Mahawangsa dan seterusnya pasti akan lebih rancak lagi sebab ramai yang dah bingit bila kawan-kawan kata HMM ni superb, gempak dan lain dari yang lain. Bagi aku yang dah menonton filem epik Melayu nih, aku kasi 10/10 lah, mungkin filem ni kena citarasa yang aku inginkan filem melayu-inggeris seperti ini. Dengar cerita dah kutip RM1 juta dah..
Menurut kebanyakan yang dah tengok, ada yang memuji kelangit dan ada yang tak puas hati pada sesetengah bahagian cerita HMM nih.

Yang puji melangit tu pada screen play dia, pelakon-pelakon memang ada nilai komersial dan banyak lagi.

Yang tak puas hati tu tak ramai, cuma yang belajar tinggi-tinggi sangat jadi dorang ni dapat la kesan beberapa kelemahan dalam filem HMM nih, itu kami yang tak belajar tinggi dalam bidang perfileman tak dapat nak menolongnya.

TAPI bagi aku, ini adalah satu usaha atau pelaburang yang berbaloi sebab industri perfileman dan aktiviti menonton filem dipanggung semakin meningkat, ramai yang berkunjung ke panggun berdekatan berpuas hati dengan filem-filem melayu kita sekarang, TAHNIAH KRU. Walaupun pengarah filem HMM ni pernah mengarahkan filem Cicakman yang bagi aku memang tak berapa menjadi, tapi kali ini KRU dah buat sesuatu yang lain, memang nampak usaha untuk buat yang terbaik.



Sinopsis
Dari segi jalan cerita kita akan dibawa ke zaman beratus tahun dahulu yang mana Merong Mahawangsa ini adalah seorang pelayar atau pelaut. Ceritanya bertambah menarik bila Rome dah China pada masa tu ingin melangsungkan perkahwinan putera raja Rome dengan puteri negara China di semenanjung asia. Tapi di dalam perjalanan, kapal pihak rome dilanda musibah dan terpaksa berlabuh di Goa, India. Di situ mereka bertemu Merong Mahawangsa. Dalam situasi itu, Merong bakal dijatuhkan hukuman pancung kepala kerana mengaku beliau adalah darah daging Iskandar Zulkarnain yang mana orang di Goa tak setuju. Dari kejadian di Goa, Merong bersetuju untuk menjadi kepten kapal pihak Rome untuk ke semenanjung asia itu.
Kisahnya menjadi menarik bila Merong dan rombongan dari Rome mendarat di semenanjung asia. kalau nak tawu lbey lanjut,,kne la g neok sendiri kat pawagam..at da same time..ite ley support industri perfileman kite kan,,
....................................................................................................................................
behind the scene










++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Para pelakon 
Stephen Rahman Hughes(Merong), Gavin Stenhouse, Jing Lusi, Craig Robert Fong, Eric Karl Henrik Norman, Keith Chong, Deborah Henry , Wan Hanafi Su, Dato’ Rahim Razali, Khir Rahman, Ummi Nazeera, Nell Ng, Jehan Miskin, Umi Aida, Hafidzuddin Fazil, Mano Maniam




=========================================================
Hmmm, kalau nak cerita lebih nanti tak best la, tapi sedikit sinopsis ni dapat membakar semangat orang yang memang minat filem-filem buatan tempatan.

 **aku dapati bahawa jejaka bernama Gavin Stenhouse ini adalah teman lelaki kepada Sharifah Amani




p/s: rasa nak g tengok lagi la harini..memang termimpi-mimpi kecantikan dan keayuan anak raja china tuh..


The Malay Chronicles Bloodlines

~~Hikayat Merong Mahawangsa~~


No comments:

Post a Comment